Vince Staples se nezdržuje debutového alba „Summertime 06“

Vince Staples se nikdy nevejde do formy. Streetwise rapper z Long Beach a 2015 XXL Freshman má dlouhou linii rapperů, jejichž model by mohl následovat, když se začne prosazovat v hip-hopové krajině, sahající až k Nate Doggovi, Snoopovi a Dreovi a jejich funkcionalizovaným, skákacím party jamům nebo nověji s chovatelem Compton MCs YG a Kendrick Lamar, kotvy protilehlých stran současného hip-hopového spektra Cali. Ale na svém debutu Def Jam, dvojalbum Léto 06 Staples do značné míry odmítá zvukovou krajinu svých předchůdců na západním pobřeží, místo toho se spoléhá na interní Yoda No I.D. z Def Jam. vytvořit ostré a napjaté LP, které je zcela jeho vlastní.

Dvojité album je skličující pro většinu rapperů, jen hrstka z celé historie hip-hopu je skutečně schopná ho vytáhnout, ale pro rapperův debut je téměř neslýchaný. Ale Léto 06 je sestaven s ohledem na tento problém, různé styly a nálady tak, aby se jeho 20 skladeb cítilo soudržnější a působivější, než by většina dokázala vtesnat do jediného disku. Jeho první singl „Future-sampling“ „Señorita“ je pravděpodobně nejpozoruhodnější skladbou na celé LP, protože smyčky vokálů Future vyčnívají ze zbytku projektu. Zbytek LP vyžaduje více investovaného poslechu, aby se skutečně rozdělilo; rytmy a vokály jsou sešity tak pevně, že je nelze odlišit. Je těžké si představit, například, že by kdokoli vzal instrumentál a remixoval jej, aby se sám otočil na jedné z jeho písní. Každý střih je šitý na míru Vinceovu stylu, přičemž každý bod hosta se zvětšuje a dodává vkusu, aniž by se vzdal jeho jedinečného vidění. Do značné míry odmítá myšlenku velkého, rozsáhlého refrénu, místo toho vyrábí háčky z obzvláště uštěpačných částí svých rapů, používá spíše refrény jako mluvící body svého celkového vyprávění, než jako přestávky od svých neúnavných barů. Výsledkem je album, které roste působivěji s větším počtem poslechů.



Co Léto 06 přináší na povrch obraz mladého dítěte obklopeného násilím ulic, které se snaží vyvážit drsnou, násilnou realitu svého okolí s drtivým vědomím, že bez zázraku se nezdá být východisko. Místo toho, aby se Staples ponořil pod napětí, Vision najde stříbrnou podšívku a představuje surový, neutuchající pohled na svět z úrovně země a poučení a instinktů, které je třeba k přežití. „Zvedni mě“ uvádí tuto myšlenku: „Podívej, tato váha je na mých ramenou, modli se, Jehova mě zvedne / A moje bolest nikdy neskončí, prášky a lektvary mě napraví / chci to jen prožít, může muthafucka dýchat? / Život není vždy takový, jak se zdá, tak mě prosím jen zvedni. “ „Norf Norf“ shledává Staplese, který vytyčuje nuance Long Beach, s jeho drone podobným Clams Casino beatem, který mu dává platformu kombinovat zobecnění s konkrétními incidenty, aby ukázal, s čím se každodenně vyrovnává. Patří k nejbližším, co dostane k něčemu, co by mohlo fungovat v rádiu, ale to je další forma, na kterou Staples nemá čas. Jaký má smysl pořídit si rozhlasový záznam, když lahve, modely a Bugatti tyto části neobcházejí? Místo toho, jak zdůrazňuje na téma „Ptáci a včely“, je mnohem pravděpodobnější, že v uličce narazí na další mrtvé tělo. Přenechte klub lidem, kteří mají méně problémů s vážením jejich mysli.



„Like It Is,“ předposlední skladba na albu, je prokazatelně nejlepší: „Musím být, musím být, musím být tím jediným / Abych to zvládl do nebe, navzdory tomu, co jsem udělal / musím buďte, musím být, musím být ta pravá / Aby byla moje máma pyšná, cítila se jako její jediný syn, “zaklapne na háček. Ale jak rytmus upadá do pouhé jednoduché klavírní linie směrem k závěru písně, Staples nechává vyprávění za sebou a je stejně skutečný jako na celé LP. 'Bez ohledu na to, do čeho vyrosteme, nikdy neunikneme své minulosti / Takže v této kleci pro mě udělali přesně tam, kde mě najdete / Ať už je můj čas odejít nebo ne, nikdy se neotočím zády.' Léto 06 nemá v úmyslu uspokojit kohokoli, kdo si nechce dát čas na odloupnutí jeho vrstev a následovat ho a pocítit jeho ošklivé pravdy. Je to ve svém jádru přesně to, čím hodlá být, bez ohledu na to, co si o tom může kdokoli myslet, říkat nebo se to pokoušet vnutit. Je to jednoduše jeden z nejlepších rapových debutů roku. A Vince Staples nemusel následovat žádnou formu, aby to tak bylo. - Dan Rys