Panjabi MC Talks Making Beware With Jay-Z Deset let po jeho vydání, spolupráce s DJ Premier

I když je velké jméno v Indii, která se stále více orientuje na rap, většina amerických fanoušků hip-hopu pravděpodobně zná Panjabi MC z jeho mezinárodního hitu Mundian To Bach Ke (Pozor na chlapce), ke kterému Jay-Z v roce 2003 skvěle přidal dva verše. I když to byla bezpochyby dráha posunující kariéru, anglický rodák Panjabi MC dělá hudbu už dvě desetiletí a zaměřuje se převážně na integraci žánrů bhangra a hip-hop.

XXL nedávno zastihl DJ / producenta / rappera, aby zjistil, co dělá za deset let od Pozor, co si myslí o hip-hopové kultuře v Indii a co má letos připravit k vydání. —Katie Moore



Začněme nějakým pozadím pro čtenáře, kteří většinou znají skladbu Jay-Z. S hudbou jste začali ve věku 12 let, že?
To jo. Začal jsem psát rapy a podobné věci ve věku asi 12 let a podařilo se mi nahrávat, když mi bylo asi 16. Ale to byly jen místní rapy v duchu britského hip-hopu, který se v té době odehrával. A opravdu jsem neplánoval rapovat po boku amerických umělců ani nic podobného.



Mohl byste nám poskytnout shrnutí svého vývoje jako umělce, možná to, co považujete za vrchol své kariéry?
Udělal jsem několik vydání EP prostřednictvím místních nezávislých vydavatelství ve Velké Británii a kolem roku 2002 si pár mých písní - hlavně Mundian To Bach Ke - začalo získávat hip-hopoví DJové. Dělám koncerty už několik let před tím a vydávám EP. V tuto chvíli mám také svůj vlastní label. Udržoval jsem to velmi nezávislé, velmi pod zemí. Právě jsem vydal věci z ulice. A já jsem otevřený lidem, aby to licencovali na filmy, a pak doufám, že to bude dostatečně velké, aby to šlo do hlavního proudu nebo cokoli jiného. Ale není to něco, co bych rád dělal sám. Sám vlastně nedělám videa ani nic. Ale když může album nebo něco získat licenci v Indii a oni řeknou: Podívej, chceme tě ve videu, pak bych mohl říct: Jo, dobře, žádný problém. Ale kromě toho rád vypustím věci z ložnice.

Na téma „Pozor“ a jak Jay-Z pracoval na trati



nejlepší lil wayne pointy všech dob

Promluvme si o Beware. Je pravda, že to Jay-Z slyšel v klubu ve Švýcarsku a poté vás kontaktoval?
Jo, to je pravda. Kontaktoval nás a v podstatě řekl, že chce vibrovat v rytmu. V té době to samozřejmě byla úžasná situace nejen pro mě, ale i pro bhangra hudba a indická hudba obecně. Pro bhangra hudba - což je pouliční hudba z Anglie - pro Jay-Z a také pro lidi, jako je Spike Lee, aby mi přímo zavolali a řekli: Podívej, poslouchali jsme bhangra po dlouhou dobu jsme velkými fanoušky. Pro mě je to úžasná doba, protože jsem si ani neuvědomil, že mimo naši komunitu si lidé uvědomují hudbu.

Hrával jsem hodně mimo-asijských představení, protože moje hudba je velmi smíšená s hip-hopem a podobně, ale obvykle to byla indická noc nebo tak něco. Pak najednou mainstream vypadal jako: Podívej, poslouchali jsme to také. Byla to dobrá věc, zvlášť když je skutečná bhangra a skutečnou pouliční hudbu, kterou poslouchali, a nikoli něco, co by bylo zaměřeno na ně.

Jak se to vyvinulo od Jay-Z, který to slyšel v klubu, k tomu, že byl na trati?
Nemyslím si, že mu dokonce trvalo velmi dlouho, než ten verš skutečně udělal. Byl ve studiu a zmeškal jsem telefonát z Ameriky; Myslím, že to muselo být brzy ráno. Zanechal mi tedy zprávu a trochu mi vyplivl verš do mé hlasové schránky. Právě ta hlasová schránka se stala mezi mými přáteli klasickým hitem. Uznali jsme, že to bude průkopnický okamžik bhangra hudba, určitě. Opět jsme si nepředstavovali, že tito muži, mainstreamový hip-hop, největší umělci na světě, poslouchají bhangra hudba.



O práci se Spikem Lee a DJ Premier

Je pravda, že se zdráháte dělat věci pro Bollywood, protože hudba už nebude vaše?
Jo, to je pravda, protože v Bollywoodu mají tendenci kupovat práva. Chtějí od vás koupit všechna práva. A jejich marketing je zjevně dobrý pouze v Indii, takže pak ztratíte právo vydat to sami kdekoli na světě. Dostávám nabídky a udělal jsem věci pro Bollywood, kde řekli: Podívej, chceme, abys rapoval nebo produkoval rytmus pro produkci tak a tak. A já řeknu, OK, žádný problém. Ale je pravděpodobnější, že tam vlastně nechodím, abych se snažil získat nabídky nebo cokoli jiného. Mnoho mých skladeb má licenci tam venku, ale to je věc.

Zaklepali jste na remixu Chaiyya Chaiyya, že?
To bylo ve skutečnosti pro Spikea Lee, pro film Uvnitř muže . To remixoval DJ Premier a Spike mě požádal, abych rapoval na trati. Práce s filmy a získávání pověření dělat hudbu spočívá v tom, že lidé mají tendenci mít určité specifikace toho, co požadují, a je pro mě celkem obtížné dělat hudbu na objednávku. Až přijde hudba, atmosféra, budu ji v té době vyrábět. Tak to dělám víc.

píseň trey songz a nicki minaj

Jak to fungovalo s Premier?
Myslím, že je určitě jedním z mých idolů. Pro mě, Premier, Dr. Dre, lidé jako to, jsou průkopníky zvuku hip-hopu. Rozhodně bylo velkou ctí být ve stejném studiu jako on a pracovat s ním. Bylo to úžasné.

Letos vám vyjde nové album, že? Můžete nám o tom něco říct?
Koncem léta mi vyšlo album 56 Okresy . Zatím se mi tam podařilo dostat Warrena G a pár dalších rapperů. A na tomto albu také mnohem víc rapuji. Je tam spousta písniček, které jsou více zaměřeny na mainstreamový taneční parket, protože teď dělám tolik koncertů v Německu a Rusku a po celé Evropě a mimoasijské koncerty dokonce v Anglii. Dostávám tolik rezervací, kde chtějí jen slyšet hip-hop s trochou asijského zvratu, a chtějí vidět úžasné způsoby, jak to tam integrovat. Dokonce i indické rytmy, které jsem použil na albu, nejsou nyní jen konkrétně punjabské. Odešel jsem trochu víc do jižní Indie a Bombaje, bollywoodské rytmy a podobné věci, trochu jsem zesílil rytmus.

Na hip-hopu v Indii

Můžete mluvit o hip-hopové kultuře v Indii? Co si myslíš, že přijde dál?
U hip-hopu jde o to, že v minulosti rapovala hudba a bhangra hudba se nikdy nemíchala. Takže pokud půjdete do a bhangra ukaž a začni rapovat, dostaneš opravdu negativní reakce. A myslím, že pokud půjdete na hip-hopovou show a začnete zpívat bhangra hudba, dostanete také negativní reakci. Takže v minulosti se nikdy příliš dobře nemíchali.

Nedávno tam bylo hodně dětí, které vyšly s pandžábským rapem, a to teď trochu začalo. A je to konkrétně pandžábský - není to hindský rap ani nic jiného - je to ten pandžábský, který se odstartoval nejvíce. Jde o to, že to už nějakou dobu existuje, ale rozhodně nyní v Indii je to velká věc. Možná by se to v budoucnu mohlo vrátit zpět do Ameriky nebo Velké Británie, kdybychom řekli: Podívej, učil jsi nás, teď tě učíme něco takového. Nikdy nevíš.

Existují umělci, o kterých si myslíte, že jsou zvláště pozoruhodní v Indii?
V tuto chvíli je největší hvězdou ten chlap jménem Honey Singh. Je rapper / producent a do popředí přinesl pandžábský rap. A původním tvůrcem pandžábského rapu je člověk jménem Bohemia, ale nedařilo se mu tak dobře, protože je příliš surový. Ale rozhodně je původcem a průkopníkem punjabského rapu. A předtím jsem rapoval jen já. A do svých textů jsem přinesl také pandžábský rap. Ale myslím, že to nebylo tak velké.

Udělal jsem píseň s názvem Mirza Part 2 a to je jediná píseň, na které můžete hrát bhangra taneční parket a dav bude rapovat, i když je to anglický rap. Pro mě to bylo ještě větší než běžné slyšení Mundian To Bach Ke nebo sluch bhangra hudba. Bylo to větší, že asijský dav nyní poslouchal rap. Protože si pamatuji jednoho dne pár týdnů poté, co byla tato píseň vydána, jít na představení a poslouchat, jak to hraje nějaký DJ, a slyšet dav rapující můj rap. To byl jeden z největších okamžiků, největším milníkem pro mě bylo slyšet indický dav rapující ten rap. A pomyslel jsem si: Víš co? Pokud to teď vidím, přejezd bhangra do hlavního proudu, to je snadné. [ Smích ]