Dr. Dre přináší na soundtracku „Compton“ spoustu výjimečných momentů

Je dobře známo, že Dr. Dre se při svých rapech spoléhá na ghostwritery, ale jeho rozhodnutí pojmenovat své debutové sólové album z roku 1992 Chronická by mohlo být nejgeniálnějším využitím dvojitého hráče v historii hip-hopu. Kultovní obal alba je navržen jako balíček pojízdných papírů, ale nejvýrazněji obsahuje portrét svrchovaně sebejistého Dre, který si je vědom toho, jak hudba, kterou dělá, navždy změní žánr. O několik let později, uprostřed různých kritik, 2001 bude fungovat jako terapeutické chvástat sezení nastavené na brilantní přístrojové vybavení. Po většinu své kariéry se Dre zdál paranoidní, že svět zapomene na lidi, jako je on, D.O.C. a Eazy-E, jeden z hlavních důvodů, proč se rozhodl připomínat fanouškům na každém kroku. Jeho hudba byla vždy spíš kronikou jeho cesty než ódou na trávu a sex, navzdory tomu, co by si mnozí mysleli. Dre se rozhodl uzavřít svůj příběh o třech dějstvích nikoli vesele dlouho očekávaným Detox, ale s Compton: Soundtrack - filmová pocta tomu, kde příběh poprvé začal.

Pravděpodobně jeho dosud nejexperimentálnější projekt, Compton je slovním i zvukovým vyprávěním o Dreově dosavadní kariéře. Zvuky jsou směsicí jasných a rozmanitých produkčních stylů, které v průběhu let propagoval, a to v rozsahu rockově laděných ran gramofonu jeho raných dob, jeho ikonického zvuku G-Funk a jeho spoléhání se na živé hráče relace. Dreho rýmy zazvoní s nově nalezenou dynamikou, většinou zaměňují jeho historicky utlumený tok s manickými, kolísavými hlasovými kadenami v duchu jako ScHoolboy Q. Stejně jako v atmosféře Sly Stone Family Affair z jeho předchozích verzí, zesiluje se spousta ručně vybraných hostů celkový recept sahající od staré školy (Ice Cube, COLD 187um, Snoop Dogg) až po novou (King Mez, Justus). Skutečná brilantnost Dre jako vždy spočívá v tom, jak dokáže spojit celý balíček dohromady.



Talk About It je podporován Kingem Mezem a Justusem a je přivázán stejnou oktanovou energií jako současný klubový smeč a zároveň vzdává hold Dreovým minulým i současným úspěchům. Genocida kombinuje svěží hlas Kendricka Lamara s nostalgickým instrumentálem, který se vrací k jeho rané tvorbě N.W.A. Zatímco všichni zúčastnění si uvědomují významnou příležitost - Compton je koneckonců jen Dreho třetí sólové album za 23 let a první za posledních 16 - Aftermath signee a 2014 XXL Nováček Jon Connor je pravděpodobně lyrickou hvězdou alba a doplňuje temperamentní Snoopovo představení o zvukovém gut-punku One Shot Kill. Dre znovu požádá Connora o pomoc ve hře The Love Of Money, aby kritizovala umělce s postranními motivy, a přitom vzdává jemnou poctu zesnulému velkému Eazy-E.

Ale uprostřed složení cirkusových triků a senzačních vystoupení hostů Compton dává čas, aby se uštěpačně dotýkal sociálních otázek. Právě včas k jednomu výročí tragické vraždy Michaela Browna v rukou donucovacích orgánů se producent policie Fuck Tha zaměřuje na policejní brutalitu se zvířaty. S pomocí vášnivého broukání Andersona. Paaka Dre odráží sentiment mnoha kritikou rasově předsudkového soudního systému, který se zaměřuje hlavně na zbídačené: Ne každý z nás je zločincem / Přesto policisté řvou: „Zůstaňte zpátky, nigga!“ / Potřebujeme trochu návratnosti. Trať nepůsobí jen jako vhodné rozšíření závěrečného Dreho verše 2001 The Watcher, ale shrnuje problém, který řešil během své více než 30leté kariéry.

Eminem je uveden pouze v jedné písni, ale jeho zdlouhavý verš o filmu Medicine Man je nepochybně jedním z nejoslnivějších momentů alba. Dre nejprve kritizuje kritiku současného klimatu hip-hopu, poté se instrumentál náhle přesune do děsivé, pohřební produkce Slim Shady LP jak Eminem doprovází posluchače zpět v čase do prvních dnů jejich partnerství. Přestože je Eminemova emocionálně nabitá dodávka jedním z nejvíce promyšlených příběhů v historii hudby, prokazuje se, že je důrazně přitažlivá s každou pečlivě zváženou tyčí.



Compton uzavírá vhodně pojmenované velké finále Můj otevřený deník. Dre dává fanouškům poslední kroniku jeho kariéry od ambiciózního teenagera z Comptonu po světově proslulou ikonu a končí retrospektivním portrétem jeho N.W.A. dny: Ty v kabině a Cube v rohu psaní / Kde Ren? Křič na mé niggy Yella / Sakra, to mi chybí. Bez ohledu na to, zda se na albu objeví generace napodobitelů jako jeho předchozí vydání, Compton je správným vrcholem legendární kariéry Dre. - Kellan Miller